Tanácsadó

Szerviz és karbantartás

Ha azt szeretnéd, hogy kerékpárod hosszú időn keresztül szolgáljon, megéri jól bánni vele. Számos karbantartással és szervizeléssel kapcsolatos dolgot magad is el tudsz rajta végezni néhány alapszerszám segítségével, sőt van, amihez még szerszámra sincs szükség.

Mosás

Ha netán a túra alatt eleredne az eső, érdemes hazaérve nemcsak magadról, hanem a bicikliről is megfelelően gondoskodnod. Amennyiben a kerékpár csak nedves, elég ronggyal szárazra törölni. A legnagyobb figyelmet a láncnak szenteld, mert ha a biciklit vizesen hagyod, a lánc rozsdásodni kezd.

A sáros kerékpárt érdemes lemosni. Elég egy vödör langyos víz, tisztítószer és seprű. A seprűvel ugyan nem férsz hozzá mindenhez, de egy alap szintű karbantartásra és a kerékpár tisztítására megfelel. Mosás után a biciklit öblítsd le tiszta vízzel, majd töröld szárazra. Magasnyomású mosó használata nem ajánlott, mivel a magas nyomás miatt a víz oda is bejut, ahol csak ártani tud.

Kenés

Ha csak nem vagy profi, a kerékpárt ne szedd szét, és ne olajozz meg mindent, ami forog. Elég, ha csak a láncra figyelsz. A piacon leggyakrabban spray kenőolajjal találkozhatsz. Az olajat száraz, tiszta láncra vidd fel, majd hagyd rövid ideig hatni. A felesleges kenőolajat rongy segítségével távolítsd el.

 

Váltó

Ha kalandvágyó vagy, a szervizeléssel magaddal is megpróbálkozhatsz, de biztosabb, ha felkeresel egy szakszervizt. A keréknek és a váltónak jót tesz, ha évente egyszer lecseréled a váltóbowdeneket és huzalokat, ami nem jelent nagy befektetést.

Fék

A szervizeléssel saját magad is megpróbálkozhatsz, mivel a fékpofa és a fékbetét cseréje, valamint egy új tárcsafék felhelyezése nem olyan nagy ördöngösség. Azonban itt is érvényes, hogy szakszerviz felkeresésével semmit sem ronthatsz el. Felnifék és mechanikus tárcsafék estén ne felejtsd el évente egyszer lecserélni a huzalokat és bowdeneket. A fékpofát és a betéteket mindig időben cseréld, mert ha ezt elhanyagolod, a kerékpár más részei sérülhetnek. Hidraulikus féktárcsák esetén szakszerviz felkeresése javasolt. Ha romlik a fék teljesítménye, és a fékkar gyengén működik, érdemes légteleníteni a féket.

 

Meghajtás

Az esetek túlnyomó többségében nem úszod meg a lánc cseréjét. A lánc élettartama 1000-1500 km, de attól is függ, hogy milyen körülmények között bringázol. Cseréjét ne bagatellizáld el és ne is halogasd, mert ha a láncot túlhajtod, a kerékpár más részei is sérülhetnek (fogaskoszorú, lánctányér, hajtómű).

 

Külső gumi

Ahogy az autók gumiját, úgy a bicikli köpenyét is cserélni kell. Biztonságodat mindig tartsd szem előtt. Ha a külső gumi mintázata nagyon kopott, azonnal cseréld újra. A megfelelő nyomásról se feledkezz meg. Ha országúton vagy megerősített utakon tekersz, megéri a kereket jobban felfújni, mivel akkor jobban gurul. Amennyiben inkább terepen bringázol, engedj ki egy kis levegőt.