Miből áll a görkorcsolya
Megmutatjuk, miből is áll egy görkorcsolya s mire szolgálnak az egyes részei.
Görkorcsolya összetétele
A - Fék
B - Héj
C - Váz
D - Csat
E - Fűzőrendszer
F - Kerekek
G - Cipő
H - Csapágy
Váz
Minden görkorcsolya vázzal van ellátva, amire kerekek vannak szerelve. A váz kettő, esetenként három csavarral van a cipőhöz rögzítve, vagy hozzá van szegecselve. A váz rögzítését biztosító csavarokat rendszeresen ellenőrizni kell, hogy nem lazultak-e meg. A váz leggyakoribb anyaga az alumínium, az olcsóbb görkorik váza kompozit műanyagból is készülhet, miközben a legdrágább, profi szintű vázak magnéziumötvözetből, vagy karbonból állnak.
Műanyag váz - könnyebbek és jól csillapítják a keletkezett rázkódást. Annak ellenére, hogy csak az olcsóbb modelleknél használatos, elegendő feszességet biztosít. Testesebb korcsolyázó súlya alatt deformálódhat.
Alumínium váz - ellenállóbb, ideális erőátvitel. A műanyag vázzal szemben kevésbé nyeli el a keletkezett rázkódásokat.
Karbon váz- alacsony súlya miatt versenymodelleknél használják. Hátránya, hogy drágább.
A gyártók többsége a vázon tünteti fel a használható kerekek maximális méretét, melyek a vázon használhatók.
Héj
A cipő anyaga és konstrukciója a görkorcsolyázó típusától és céljától függ. A cipőnek kényelmesnek és feszesnek kell lennie. A fitnesz görkorcsolyák héja puha, biztosítja a komfortot és a jó légáteresztést görkorcsolyázás közben. Ezzel ellentétben a kemény, műanyag héj a street és agresszív görkorcsolyákra jellemző. Ebben az esetben a cipőnek tökéletesen kell illeszkednie a lábra. Nem szabad, hogy törje a lábat, vagy, hogy túlzottan nagy legyen. A nőknek a férfiakkal ellentétben szélesebb a vádlijuk, ezért a nők számára speciális görkorcsolyákat gyártanak szélesített vádli résszel.
A cipőt konstrukció szerint két alapcsoportra oszthatjuk fel:
- a belső cipőt nem lehet lecsatolni a görkorcsolyáról - nem lehet kivenni a héjból
- kivehető belső cipővel ellátott korcsolyák - egyszerűen ki lehet venni a héjból.
Két alapvető típus létezik a héj rögzítésére:
- klasszikus szorítórendszer, csatokkal
- húzózsinór (Boa), ezt a típust pl.a K2 és a Powerslide márkák kínálják.
Csapágyak
A görkorcsolya csapágyak nagyrészt ABEC, ILQ, SG megjelölést viselnek. Egyes esetekben félreértelmezik a jelölést, a csapágy minőségét értik alatta. Valójában azonban ez a csapágyak egyes részeinek gyártási pontosságát jelöli.
Az ABEC 1 jelölés a gyártási folyamat legkisebb pontosságát, az ABEC 9 a gyártás legnagyobb pontosságát jelenti. Ez a megjelölés sajnos a csapágyak igazi minőségét nem garantálja. Semmi sem mutatja az alkalmazott anyagok és a használt kenőanyag minőségét, sem a csapágyak működését.
Kerekek
A görkorcsolya kerekeket leggyakrabban méret és keménység szerint különböztetjük meg.
Méret - megadja a kerekek méretét, ami mm-ben van feltüntetve. A leghasználatosabb méretek a 44 - 110 mm.
- Nagyobb kerekek - a nagyobb sebesség végett, könnyebben leküzdik az egyenetlenségeket, miközben az irányíthatóság rosszabb (sport-rekreációs vagy gyakorló stílusra ajánlott).
- Kisebb kerekek - lassabbak, stabilabbak és jól irányíthatók (kezdő és rekreációs korizók számára).
Keménység - úgynevezett „A” egységben van megadva. Általánosan érvényes, hogy minél nagyobb az érték, annál keményebb a kerék.
Fék
A rekreációs görkorizóknak ajánlott a sarokfék felszerelése annak érdekében, hogy megtanulják jól és hatásosan használni. A legtöbb fitnesz modell ezzel felszerelt, mivel a sorokkal való fékezés a legolcsóbb és leghatékonyabb módja a megállásnak. Éppen ezért nem ajánlott a leszerelése.
Idővel a fék elkopik, ezért szükséges a cseréje. A fék élettartama a fékezés intenzitásától és keménységétől függ. Egy 2 kilométeres lejtőn való fékezésnél akár az egyharmada is elkophat.